tisdag 16 februari 2010

2010-02-16

Snö, snö och åter snö – ska det aldrig ta slut? Visst har man längtat efter en riktig vinter men alltså detta är ju helt otroligt. Nu är jag bra mätt på detta och vill ha vår och barmark nu!

Jag vill kunna cykla till tåget på morgonen – jag är så innerligt trött på att springa! Nu kanske du anser att man kan ju gå lite tidigare hemifrån så slipper jag springa men då kan jag informera dig om att nej, jag kan inte det! Jag har försökt gå i tid på morgonen i hela mitt liv och det är faktiskt helt omöjligt och jag har lång, lång erfarenhet av detta. Klockan ger sken av att det är lång tid kvar innan man ska gå för att helt plötsligt visa på att avmarsch borde ha skett 5 minuter tidigare. Hm, frågan är ju den – blir det bättre för att jag börjar cykla tro? Ja! Jag slipper i alla fall springa!

Nästa vecka ska jag på möte med facket – möte med avdelningsstyrelsen. Ska bli intressant eftersom det är avtalsrörelse i år. Alltid intressant att se vad facket har tänkt driva för frågor:
- rätten till lönesättande samtal där den enda vinnaren är arbetsgivaren eftersom arbetsgivaren sätter den lön som han/hon anser är rätt varför du inte har ett skit att sätta emot - vill inte arbetsgivaren ge dig mer så är det bara gilla läget
- hushållsnära tjänster, ja det är helt sjukt men det finns faktiskt de i facket som anser att vi ska kunna erbjuda det, detta så att alla ska kunna jobba mer – till vem överlämnar vi ansvaret för våra barn då? Till en barnflicka eller? Känns ju otroligt modernt! Ska vi verkligen ha tillbaka pigorna och ska facket verkligen hålla på med sådant? Vore det inte bättre att vi delade på jobben och därmed arbetade mindre än att hitta på arbeten där arbetsuppgiften är något som vi alla kan och bör göra på vår fritid.

Som sagt, det ska bli spännande att se vad de ska hitta på i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar